Patientguiden
Omdöme om
Capio Vårdcentral Stenungsund
Vårdcentral
Stenungsund
1 omdöme
2025-10-03
Jag får en utskällning "otrevlig" av tre tvära receptionister och får veta att det är mitt fel att en sjuksköterska sagt fel tid för provtagning samt att de glömt att säga att jag behöver fysisk remiss. Jag anländer 10.15 för att ta blodprover. På telefon 2 dagar innan har jag fått veta att jag kan komma till 12 på dagen. I receptionen får jag höra tvärt, "Vi har stängt provtagningen". Jag berättar att jag talat med en av deras sjuksköterskor som sagt att jag kan komma innan 12. "Vem talade du med?", frågar de. "Jag vet inte vem, jag litade på att den information jag fick stämde utan att behöva dubbelkolla", säger jag. "Nej, vi har stängt." Okej säger jag och tillägger att jag åkt i en timme för att ta mig till provtagning och att jag har en läkartid nästa vecka där resultaten behövs. Receptionisten kollar i journalen på datorn och tillägger, "Du behöver även fysisk remiss, har du det?". "Nej, säger jag, det sa inte personen jag talade med i telefonen.". "Jo, det behöver du säger receptionisten.". Okej tänker jag och fortsätter, "Borde inte ni berätta det för mig? Är det jag som ska veta era rutiner och göra ert jobb? Det är ju lite som att en guide inte talar om vad för utrustning klienten ska ha på vandringen och när hen dyker upp skälla ut personen för att hen inte har med rätt utrustning". Receptionisten får nu sällskap av två andra och de säger alla, "Men provtagningen stänger 10 och du måste ha fysisk remiss". Jag försöker så tydligt jag kan förklara att det inte kan vara jag som ska göra deras jobb utan att det är deras ansvar att underrätta mig som patient vad jag behöver och behöver göra innan mitt besök. "Nu är du otrevlig!", får jag uppkört i ansiktet. "Vänta lite nu. Jag har åkt i en timme hit. Jag får inte ta några prover. Jag får åka hem tomhänt och så är det mitt fel att jag inte förstår era rutiner? Är det inte ert jobb att underrätta mig vad som gäller?" Du tillkallar receptionisterna chefen och ber mig sätta mig. Chefen kommer. Vi går in på ett rum. Jag frågar om han är mottaglig för feedback. "Ja", säger han och jag förklarar hela historian. Jag föreslår: "Ett alternativt sätt hade varit om receptionisterna sagt, nej, fick du inte veta att vi stänger klockan 10 och att du måste ha fysisk remiss? Vi beklagar. Men låt oss se vad vi kan göra åt saken." Jag fortsätter, "Istället får jag en utskällning för att jag inte litat på den sjuksköterskan som sa att jag kunde komma till klockan 12 och inte sa att jag behövde fysisk remiss och indirekt säger ni att jag borde dubbel, kanske t.o.m. trippelkollat om det verkligen stämmer?". Om du som läser detta inte begriper logiken i det jag försöker framföra låt mig då göra det väldigt enkelt. Med Capio Stenungsunds logik så innebär det att du förväntas veta vad som gäller när de ger vård. Så dubbelkolla t.o.m. trippelkolla nästa gång de talar med dig för det är ditt ansvar att vården blir rätt, inte de som är skakunninga vilka våra skattepengar går till.
Upplevelsen ägde rum: 3 oktober 2025
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.