Bästa Akutmottagning i Ljungby 2026

Det finns ännu inga akutmottagning i Ljungby. Nedan ser du de närmaste alternativen i Kronobergs län.

Oberoende omdömenSenast uppdaterad 16 juni 2026
Plats
Hur vi rangordnar

Patientguidens betyg är ett sammanvägt mått som tar hänsyn till både stjärnbetyg, antal omdömen och hur aktuella de är. Nya omdömen väger något tyngre än gamla. Vårdgivare med få omdömen får en mer balanserad placering tills fler patienter delat sin upplevelse.

Vi tar inte emot betalning för bättre placering. Alla rangordningar är organiska och uppdateras automatiskt när nya omdömen publiceras.

Topplista

Det finns ännu inga akutmottagningar i Ljungby. Här är de närmaste i Kronobergs län:
  1. Barnakuten Växjö

    Söder, Växjö, Kronobergs Län
    Inga omdömen ännu
  2. Neonatalavdelning 10

    Söder, Växjö, Kronobergs Län
    Inga omdömen ännu
Omdömen

Senaste omdömen om akutmottagningar

Inloggade användare som delar sin egen upplevelse — vi redigerar aldrig betyg.

  • Flory
    5.0 av 5 hjärtan

    Professionel bemötande och kunniga läkare.

    Jag hade smärtor i buken i två nätter innan jag bestämde mig för att åka till akuten. Där kände jag att de lyssnade och uppmärksammade mig på ett professionellt sätt. Samma sak med läkarna, upplevde de som kompetenta och kunniga. Tack för all hjälp!
    Läs hela omdömet
  • Anita
    1.0 av 5 hjärtan

    Jätte otrevlig personal

    Idag 25/5-2026 kl ca 01:30 var vi på barnakuten då min son hade feber 39.6( han har varit jättevarmt i hela kroppen) en personal( tror sjuksköterska tog emot mitt barn, direkt när vi gick in så klagade hon att vi borde inte ha kommit till akuten, att feber är ingeting 38,39,40 grader. Vi sa att det är därför ni finns för vi blev oroliga för vår lilla bebis och ville dubbelkolla så allt är som det ska. Enligt henne så skulle vi vänta tills på morgonen och gå till vårdcentralen ”inte störa henne på hennes arbetstid”. Och massa otrevliga kommenterar sa hon till oss. Hon var lång ca(185cm), blond blåa ögon så så otrevlig synd att en sådana person får jobb till och med på barnakuten. Iaf ville ba meddela att tycker absolut inte att det är okej att vara så otrevlig mot patienter speciellt mot en 8månads bebis, katastrof.….
    Läs hela omdömet
  • Anita
    1.0 av 5 hjärtan

    Jätte otrevlig personal

    Idag 25/5-2026 kl ca 01:30 var vi på barnakuten då min son hade feber 39.6( han har varit jättevarmt i hela kroppen) en personal( tror sjuksköterska tog emot mitt barn, direkt när vi gick in så klagade hon att vi borde inte ha kommit till akuten, att feber är ingeting 38,39,40 grader. Vi sa att det är därför ni finns för vi blev oroliga för vår lilla bebis och ville dubbelkolla så allt är som det ska. Enligt henne så skulle vi vänta tills på morgonen och gå till vårdcentralen ”inte störa henne på hennes arbetstid”. Och massa otrevliga kommenterar sa hon till oss. Hon var lång ca(185cm), blond blåa ögon så så otrevlig synd att en sådana person får jobb till och med på barnakuten. Iaf ville ba meddela att tycker absolut inte att det är okej att vara så otrevlig mot patienter speciellt mot en 8månads bebis, katastrof.
    Läs hela omdömet
  • Ulrika
    1.0 av 5 hjärtan

    Var finns empatin och omtanken?

    Jättebra sköterskor som tog emot oss. Snabbt ekg, blodprover och lätt smärtlindring (alvedon). Sen gick det utför. En tom, tyst mottagning, sköterskor som satt instängda på ett rum. Patienten har hög smärta under flera timmar. Fick tjata till sig smärtlindring, en läkare i tjänst. Efter röntgen, blev placerad i akutintaget. Skrattande personal i fikarummet. Ingen information till oss. Svår smärta fortsätter. Ingen kom och frågade hur det gick, ingen omtanke, ingen ompyssling, ingen personal att fråga. Efter någon timme knackade på receptionsdörren för att be om smärtlindring. Där inne sitter 3 sköterskor och stirrar på var sin skärm. De titta upp och den enda informationen jag får är att man väntar på svar från läkare. Efter många timmar upprullade till avdelning. Många timmar med hög smärta, rädsla och oro. Det här är andra gången vi besöker Akuten I Mora med samma upplevelse. Var finns samma omtanke som det finns på avdelningarna? Vi var 2(!!) Patienter på plats på akuten! 2st och ingen att prata med. Det var def ingen hög arbetsbelastning. När det fanns 6 sköterskor på akuten borde omtanke och informationflödet varit bättre. En svårt sjuk människa med hög smärta är både rädd och utlämnad. 6 timmar på akuten i Mora. En upplevelse som verkligen kan förbättras med 100% och skapa en värdefull trygghet för patient och närstående.
    Läs hela omdömet
  • emil
    1.0 av 5 hjärtan

    Sämsta sjukhuset i sverige

    Sämsta sjukhuset jag någonsin besökt, bröt benet för en veckan sen, fått vänta nu i 6 dagar på att bli opererad pga massor av olika anledningar som endast låter som ursäkter. Nu dag 6 har jag fått nog av att ligga kvar på detta usla ställe så åker härifrån och letar upp ett bättre sjukhus
    Läs hela omdömet
  • Lars
    5.0 av 5 hjärtan

    Akutmottagning med duktiga engagerade medarbetare.

    Jag kom in med svår yrsel och oro för min iNPH-shunt. Det var högt tryck på akuten men jag blev undersökt och fick mitt tillstånd relevant analyserat av en fantastik engagerad personal: Awa, Samuel. From, Didrik Sjöberg, Agnes och en svensk kardiolog. Undersöktes med EKG, CT- skalle samt kontroll av kristallsjuka. Väl omhändertagen. Mycket bra!
    Läs hela omdömet

Om akutmottagning

En akutmottagning är till för allvarliga, akuta tillstånd. Vid livshotande läge ringer du 112. Men många akuta besvär hör hemma på en närakut, en vårdcentral eller hos 1177 – och är du osäker kan du alltid ringa 1177 dygnet runt. Här går vi igenom vart du ska vända dig, och du kan jämföra akutmottagningar utifrån omdömen.

När ska du söka akutmottagning?

Du ska söka akutmottagning vid ett allvarligt olycksfall eller en plötslig svår sjukdom – inte vid lättare besvär. Akutmottagningen ligger på sjukhus och har öppet dygnet runt. Exempel på tillstånd är svår bröstsmärta, andningsbesvär, svår akut huvudvärk, medvetslöshet, större blödningar, benbrott och djupa sårskador. (Källa: 1177.)

Vart vänder du dig? En enkel guide

Är du osäker på var du ska söka vård kan du alltid ringa 1177 dygnet runt för sjukvårdsrådgivning. (Källa: 1177.)

  • Ring 112 vid livshotande läge – medvetslöshet, svår andnöd, kraftig bröstsmärta, misstänkt stroke, svår blödning eller allvarlig olycka
  • Akutmottagning vid allvarliga, akuta tillstånd
  • Närakut eller jouröppen mottagning vid akuta besvär som inte är livshotande
  • Vårdcentral vid vardagliga och icke-akuta besvär
  • 1177 på telefon dygnet runt om du är osäker på vart du ska vända dig

Så fungerar väntetiden på akuten

På en akutmottagning prioriteras patienter efter hur allvarligt sjuka de är, inte i ankomstordning – den med störst behov tas alltid först. Därför går det inte att säga på förhand hur länge du får vänta, och väntetiderna kan ibland vara långa. (Källa: 1177.)

Så väljer du – och vad omdömena betyder

Betygen på Patientguiden bygger på omdömen från patienter, inte på mottagningens marknadsföring, och sponsrade placeringar är alltid tydligt märkta.

Vanliga frågor

När ska jag söka akutmottagning?
Vid ett allvarligt olycksfall eller en plötslig svår sjukdom. Vid lättare besvär ska du i stället söka närakut eller vårdcentral.
När ska jag ringa 112?
Vid livshotande läge – till exempel medvetslöshet, svår andnöd, kraftig bröstsmärta, misstänkt stroke, svår blödning eller en allvarlig olycka.
Tas jag emot i tur och ordning?
Nej. Patienter prioriteras efter hur allvarligt tillståndet är, så den som är svårast sjuk tas först. Därför kan väntetiden bli lång.
Jag är osäker på vart jag ska söka vård – vad gör jag?
Ring 1177 dygnet runt för sjukvårdsrådgivning. En sjuksköterska hjälper dig att bedöma vart du ska vända dig.

Vi gör svensk vård mer transparent

Patientguiden är en oberoende plattform för vårdomdömen — vi ägs inte av någon vårdgivare eller region. Varje omdöme från ett riktigt besök bidrar till en mer transparent vård och hjälper fler patienter att hitta rätt.

  • Oberoende av vårdgivare & regioner
  • Riktiga patientomdömen
  • För en bättre svensk vård