Röntgenläkare

Bild- och funktionsmedicin Ludvika

Röntgenmottagning Ludvika lasarett, Ludvika
0.0 av 5 hjärtan
Inga omdömen ännu
Annons

Om mottagningen

Bild- och funktionsmedicin utför undersökningar som med hjälp av olika tekniker skapar bilder av kroppen eller visar hur organ fungerar. Undersökningarna används för att ställa diagnos, följa upp behandling eller planera fortsatt vård.

För vårdgivaren

Representerar du Bild- och funktionsmedicin Ludvika?

Aktivera profilen för att svara på omdömen, ladda upp logotyp och hantera informationen som visas för patienter.

  • Gratis
  • Svara på omdömen
  • Egen logotyp
  • Visa upp mottagningen

Inga omdömen ännu

Bli den första att skriva ett om Bild- och funktionsmedicin Ludvika.

Skriv omdöme

Praktisk info

Öppettider, telefon-tider och hur du tar dig hit.

Röntgenmottagning Ludvika lasarettVägbeskrivning i Google Maps
Allmän information

Om röntgenläkare

Innehållet nedan är allmän information om kategorin — inte specifikt om vårdgivaren ovan.

Radiologi, eller bilddiagnostik, är undersökningar som röntgen, datortomografi och ultraljud som visar hur det ser ut inuti kroppen. En läkare avgör om och hur du ska undersökas, och svaret går till den läkare som beställt undersökningen.

Vad är radiologi?

Röntgen och andra bildundersökningar fotograferar kroppens organ och skelett för att hjälpa läkaren att ställa diagnos. Stråldosen hålls så låg som möjligt, undersökningen gör inte ont och tar oftast mellan 5 och 60 minuter. (Källa: 1177.)

Hur går det till?

En läkare bestämmer om du ska undersökas. Efter undersökningen tolkar en läkare bilderna och skickar svaret till den som beställt undersökningen, oftast inom en till två veckor. (Källa: 1177.)

Vanliga frågor

Behöver jag remiss för att röntgas?
En läkare avgör om och hur du ska undersökas – du bokar alltså inte själv en röntgen utan att vården beställt den.
Vem får svaret?
Svaret skickas till den läkare som beställt undersökningen, oftast inom en till två veckor.
Är röntgen farligt?
Stråldosen hålls så låg som möjligt, och en undersökning görs bara när nyttan är större än risken.