Patientguiden

Topplistor

Kategorier

Plats

Sök

Vårdgivare / Audionom / Audionommottagningen Värnamo sjukhus

Audionommottagningen Värnamo sjukhus

4.0

1 omdöme

Audionom

-

Värnamo

Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.

Andra tittade också på

Alla omdömen

4

Totalt 1

Sortera

Alla omdömen

4

Totalt 1

Sortera

Mats H. profilbild
Mats H. profilbild

2025-10-25


Ni är så bra - men när kan man boka en tid igen?

Jättefin service under de åren jag har varit patient, hyggligt korta väntetider och både audionom och hörseltekniker har varit bra att göra med. Nu blir det fyra istället för femstjärnor som ni egentligen förtjänar - jag skulle boka tid hos audionom eftersom jag upplever en försämring av min hörsel - men det finns inga tider att boka. En besvikelse - men jag visste att det saknas audionomer. Men att behöva gå in ett antal gånger kommande veckor för att se om det kommit upp nya tider låter lite konstigt år 2025.

Upplevelsen ägde rum: 25 oktober 2025

Läs hela omdömet

Om vårdgivaren

Audionom

Värnamo

Jönköpings Län

Kontaktuppgifter

Besöksadress

Doktorsgatan, Värnamo

Telefon: +46102413345

Webbplats:

Besök webbplatsen

1

Audionommottagningen Värnamo sjukhus

4.0

Värnamo

Audionom – hörselutredning, hörapparatsanpassning och hörselrehabilitering

Audionomer utreder hörsel och ordinerar hörhjälpmedel. Vården omfattar diagnostik (audiometri, tympanometri, tal i brus), utprovning av hörapparater/tillbehör, tinnitus‑/hyperakusisstöd samt utbildning för bättre hörsel i vardag, arbete och studier.

Vad gör en audionom?

Kartlägger besvär (hörsel, tinnitus, ljudkänslighet), genomför hörseltester, provar ut hjälpmedel och ger strategier för kommunikation och ljudmiljö. Samverkar med öronläkare (ÖNH) vid medicinska fynd.

Hörselutredning

Resultat förklaras begripligt; åtgärdsplan och förväntningar sätts gemensamt.

  • Tonaudiometri (luft/benledning) och tal­audiometri (tyst miljö/tal i brus)

  • Tympanometri och stapediusreflexer (mellanörefunktion)

  • Otoscopi och behovsintervju (vardags‑/arbetsmiljö)

  • Barn: anpassade testmetoder i samverkan med ÖNH/barnteam

Hörapparater och hjälpmedel

Utprovning inkluderar real‑ear‑mätning (REM) och finjusteringar över tid.

  • Bakom‑örat, i‑örat och RIC‑apparater med riktade mikrofoner och brusreducering

  • Bluetooth/streaming till mobil/TV, fjärrkontroll och volymprogram

  • Formgjutna insatser/öronproppar, tinnitusmaskering och ljudberikning

  • Arbetsplatsstöd: hörselslinga, konferensmikrofoner och telefonlösningar

Tinnitus och hyperakusi

Information, copingstrategier, ljudterapi (maskering/ljudberikning), sömn‑/stressråd och hänvisning till psykolog/ÖNH vid behov. Målet är minskad påverkan i vardagen.

Cochleaimplantat och avancerad rehab

Vid grav hörselnedsättning remitteras till CI‑centrum. Audionomen deltar i för‑/efter‑utredning, uppföljning och rehabilitering.

Uppföljning och egenvård

Regelbundna kontrollbesök stärker nyttan över tid.

  • Rengöring, filterbyte och batteri/laddningsrutiner

  • Justering av program efter miljö (hem, arbete, konserter)

  • Kommunikationsstrategier: tydligt tal, minska bakgrundsljud, positionering

  • Hörselskydd i bullriga miljöer – formgjutna vid behov

När ska man söka akut/ÖNH?

Plötslig ensidig hörselnedsättning, kraftig yrsel, smärta eller flytning – kontakta ÖNH/akut. Kemisk/traumatisk öronskada kräver omedelbar vård.

Remiss och kostnader

Remissvägar och hjälpmedelsregler varierar. Offentligt finansierad apparat/provning erbjuds regionalt; privata alternativ finns. Fråga om garanti och service.

Vanliga frågor

Båda öron med nedsättning ger oftast bäst resultat med två för riktverkan och lokalisation.

Ja, förbättrad hörbarhet och ljudberikning kan minska tinnitusupplevelsen.

Vanligen 4–6 år. Programvara och insatser byts/justeras vid behov.

Ofta ja – fråga om provperiod, försäkring och återköpsvillkor.

Utforska län

Det är vi som är Patientguiden

Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.

Om Patientguiden

Kolla in vårt betygssystem

Vårt betygssystem är en kombinering av omdömen från Patientguiden, Nationella Patientenkäten och Socialstyrelsens undersökningar.

Patientguiden

- Betyg och omdömen av vård och omsorg- Betyg och

omdömen av vård och omsorg

Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.

Om Oss

Om OssKontaktBetygssystem

Följ oss

Patientguiden - en tjänst från Aesti.