Patientguiden

Topplistor

Kategorier

Plats

Sök

Vårdgivare / Syncentral / Sodexo Stockholms Syncentral

Sodexo Stockholms Syncentral

1.0

1 omdöme

Syncentral

-

Kungsholmen

Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.

Andra tittade också på

Alla omdömen

1

Totalt 1

Sortera

Alla omdömen

1

Totalt 1

Sortera

Midgaard B. profilbild
Midgaard B. profilbild

2025-06-10


Organisation med förbättringsområden

Några exempel på min erfarenhet med Syncentralen i Stockholm: -Handläggare tog inte reda på hur nummerupplysning fungerar med tekniskt fel som följd. -Svarar inte på önskemål om specifika hjälpmedel angivna med tillverkare och modell. -Skickar oönskade och onödiga kallelser med betalningskrav som inte går att avboka i förväg.

Upplevelsen ägde rum: 10 juni 2025

Läs hela omdömet

Om vårdgivaren

Syncentral

Stockholm

Stockholms Län

Kontaktuppgifter

Besöksadress

Fleminggatan 48,3 tr,STOCKHOLM

Webbplats:

Besök webbplatsen

1

Sodexo Stockholms Syncentral

1.0

Stockholm

Syncentral – habilitering och rehabilitering vid synnedsättning

Syncentraler ger stöd till personer med synnedsättning eller blindhet. Teamet erbjuder synhabilitering/rehabilitering, hjälpmedelsutprovning, ADL‑strategier och utbildning för ökad självständighet i vardag, studier och arbete.

Vem kan få stöd?

Personer med bestående synnedsättning (t.ex. RP, glaukom, AMD, diabetesretinopati) eller blindhet, samt barn/unga med synnedsättning i samverkan med skola och habilitering.

Team och insatser

Planen utgår från mål och prioriterade aktiviteter i vardagen.

  • Synpedagog/optiker för funktion och hjälpmedel

  • Arbetsterapeut för ADL, orientering och hem/arbetsplatsanpassning

  • Kurator/psykolog för samtal och stödnätverk

  • IT‑stöd och utbildning i skärmläsare/förstoringsprogram

  • Samverkan med ögonläkare och kommun

Hjälpmedel och teknik

Utprovning, utbildning och uppföljning för att säkra nytta över tid.

  • Förstoringsglas, CCTV och belysning

  • Skärmläsare, förstoringsprogram och punktdisplay

  • Talbokstjänster och dator/telefonanpassning

  • Vita käppar och orienteringsträning

Studier och arbete

Kontakt med skola/arbetsgivare, anpassningar, programvaror och ledsagning. Samverkan med Arbetsförmedlingen och kommunen.

När ska man söka akut?

Plötslig synförlust, blixtar/sotregn, ögonsmärta eller kemisk skada – sök akutmottagning. Syncentral hanterar inte akuta tillstånd.

Remiss och kostnader

Remissvägar varierar regionalt. Hjälpmedel finansieras ofta av region/kommun. Avgifter kan förekomma för vissa tjänster.

Vanliga frågor

Ofta från ögonläkare, men egenanmälan kan förekomma. Fråga din region om rutiner.

Bedöms efter behov och mål. Utprovning och utbildning ingår när hjälpmedel beviljas.

Ja, i samverkan med elevhälsa och specialpedagogiska myndigheten.

De flesta hjälpmedel finansieras offentligt; vissa tjänster kan ha avgift – fråga lokalt.

Utforska län

Det är vi som är Patientguiden

Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.

Om Patientguiden

Kolla in vårt betygssystem

Vårt betygssystem är en kombinering av omdömen från Patientguiden, Nationella Patientenkäten och Socialstyrelsens undersökningar.

Patientguiden

- Betyg och omdömen av vård och omsorg- Betyg och

omdömen av vård och omsorg

Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.

Om Oss

Om OssKontaktBetygssystem

Följ oss

Patientguiden - en tjänst från Aesti.