Patientguiden
Inga omdömen
Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.
Totalt Inga
Totalt Inga
Denna vårdgivare har ännu inte fått några omdömen.
Personlig assistans
Lerum
Västra Götalands län
1. Maria Lobrant
0
Bengtsfors
Västra Götalands län
2. Personlig assistans enhet 1 & 5 Stadsområde Hisingen
0
Göteborg
Västra Götalands län
3. Personlig assistans kommunal regi
0
Mariestad
Västra Götalands län
4. Personlig assistans
0
Mellerud
Västra Götalands län
5. Personlig assistans
0
Lerum
Västra Götalands län
Personlig assistans ger dig praktiskt stöd i vardagen när omfattande funktionsnedsättning påverkar grundläggande behov. Målet är att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt – hemma, i skola/arbete och på fritiden.
Insats enligt LSS/socialförsäkringen där ett team av personliga assistenter hjälper dig i det du inte kan utföra själv. Grundläggande behov kan omfatta personlig hygien, på-/avklädning, måltider/sondmatning, kommunikation, förflyttning och andning. Även andra personliga behov kan ingå när grundläggande behov först är säkerställda.
Barn och vuxna med varaktig och omfattande funktionsnedsättning. Bedömning görs individuellt. Kommunen prövar upp till en viss omfattning; vid mycket stora behov prövar Försäkringskassan assistansersättning. Beslut kan omprövas vid ändrat behov.
Assistenterna ger praktiskt stöd i hemmet och utanför hemmet: personlig omvårdnad, hushållssysslor kopplade till dig, förflyttning och positionering, kommunikationsstöd/AKK, ledsagning till aktiviteter och vårdbesök, stöd i skola/arbete enligt beslut, samt strukturstöd för vardag och delaktighet.
Du kan ha kommunen, ett privat assistansbolag/kooperativ eller dig själv (egen arbetsgivare) som anordnare. Många väljer bolag/kooperativ som sköter rekrytering, scheman, utbildning och administration. Välj anordnare utifrån kvalitet, tillgänglighet, arbetsledning och arbetsmiljö.
Barn har rätt till utveckling, lek och utbildning. Assistansen anpassas efter ålder och situation och samverkar med förskola/skola och vård. Föräldraansvaret beaktas i bedömningen – assistansen täcker behov som går utöver normalt föräldraansvar.
Assistenter utbildas i lyft-/förflyttningsteknik, basal omvårdnad, kommunikation/AKK och ibland sondmatning/andningsstöd enligt beslut och lokala riktlinjer. Sekretess och respekt för ditt privatliv är grundläggande. Genomförandeplan och arbetsmiljöplan ska finnas och följas upp.
Personlig assistans är inte hälso- och sjukvård, men samverkan med hemsjukvård, habilitering och rehab är vanlig. Vissa moment kan delegeras av legitimerad personal när det är säkert (t.ex. läkemedel/sond), enligt lag och riktlinjer.
Kontakta kommunens LSS-handläggare för ansökan. Vid omfattande grundläggande behov kan ansökan till Försäkringskassan bli aktuell. Utredning sker genom hembesök/samtal och dokumentation av behov över dygnet. Beslutet anger omfattning (timmar) och förutsättningar.
Assistansen finansieras av kommun och/eller stat enligt beslut. Löner och administration betalas av anordnaren inom beviljade medel. Du betalar normalt inte lön ur egen ficka. Vissa boende-/serviceavgifter eller egenavgifter kan förekomma enligt lokala regler – fråga din kommun/anordnare.
Schema utgår från beslutade timmar och dina levnadsvanor. Fast kontaktperson/arbetsledare ger kontinuitet. Vid frånvaro/akutbehov ska ersättare kunna kallas in. Nattinsats kan vara vaken/tillgänglig natt enligt beslut.
Riskbedömningar görs för lyft/förflyttning, fall, brand och läkemedel. Hjälpmedel (t.ex. lyft, glidlakan) och utbildning minskar risker. Plan för incidenter och avvikelser ska finnas.
Assistansen finansieras av stat/kommun inom beslutade timmar. Eventuella avgifter kan tillkomma för andra insatser (boende, larm). Fråga kommunen/anordnaren vad som gäller där du bor.
Beror på dina behov. Kommunen beslutar om omfattning; vid mycket stora grundläggande behov prövar Försäkringskassan. Beslut kan överklagas/omprövas.
Ja. Som egen arbetsgivare eller via anordnare som erbjuder kundvald rekrytering. Tänk på arbetsmiljö, utbildning och schemaläggning.
Ja, enligt beslut och genomförandeplan. Målet är delaktighet i vardagens alla miljöer.
Anordnaren ska ordna ersättare enligt avtal. Vid akuta medicinska situationer – ring 112.
Jämför kvalitet, kontinuitet, rekryteringsstöd, utbildning, jour, transparens och ekonomi. Be om referenser och fråga hur de arbetar med uppföljning.
Det är vi som är Patientguiden
Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.