Patientguiden

Topplistor

Kategorier

Plats

Sök

Vårdgivare / Personlig assistans / Personlig assistans

Personlig assistans

0

Inga omdömen

Personlig assistans

-

Lerum

Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.

Omdömen

0

Totalt Inga

Sortera

Omdömen

0

Totalt Inga

Sortera

Inga omdömen ännu

Denna vårdgivare har ännu inte fått några omdömen.

Bli den första att lämna ett omdöme

Om vårdgivaren

Personlig assistans

Lerum

Västra Götalands län

Topplista Personlig assistans Västra Götalands län

1. Maria Lobrant

0

Bengtsfors

Västra Götalands län


2. Personlig assistans enhet 1 & 5 Stadsområde Hisingen

0

Göteborg

Västra Götalands län


3. Personlig assistans kommunal regi

0

Mariestad

Västra Götalands län


4. Personlig assistans

0

Mellerud

Västra Götalands län


5. Personlig assistans

0

Lerum

Västra Götalands län


Personlig assistans – stöd för självständighet, delaktighet och trygghet

Personlig assistans ger dig praktiskt stöd i vardagen när omfattande funktionsnedsättning påverkar grundläggande behov. Målet är att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt – hemma, i skola/arbete och på fritiden.

Vad är personlig assistans?

Insats enligt LSS/socialförsäkringen där ett team av personliga assistenter hjälper dig i det du inte kan utföra själv. Grundläggande behov kan omfatta personlig hygien, på-/avklädning, måltider/sondmatning, kommunikation, förflyttning och andning. Även andra personliga behov kan ingå när grundläggande behov först är säkerställda.

Vem kan få personlig assistans?

Barn och vuxna med varaktig och omfattande funktionsnedsättning. Bedömning görs individuellt. Kommunen prövar upp till en viss omfattning; vid mycket stora behov prövar Försäkringskassan assistansersättning. Beslut kan omprövas vid ändrat behov.

Vad gör en personlig assistent?

Assistenterna ger praktiskt stöd i hemmet och utanför hemmet: personlig omvårdnad, hushållssysslor kopplade till dig, förflyttning och positionering, kommunikationsstöd/AKK, ledsagning till aktiviteter och vårdbesök, stöd i skola/arbete enligt beslut, samt strukturstöd för vardag och delaktighet.

Arbetsgivarmodeller och valfrihet

Du kan ha kommunen, ett privat assistansbolag/kooperativ eller dig själv (egen arbetsgivare) som anordnare. Många väljer bolag/kooperativ som sköter rekrytering, scheman, utbildning och administration. Välj anordnare utifrån kvalitet, tillgänglighet, arbetsledning och arbetsmiljö.

Assistans för barn

Barn har rätt till utveckling, lek och utbildning. Assistansen anpassas efter ålder och situation och samverkar med förskola/skola och vård. Föräldraansvaret beaktas i bedömningen – assistansen täcker behov som går utöver normalt föräldraansvar.

Kompetens, sekretess och kvalitet

Assistenter utbildas i lyft-/förflyttningsteknik, basal omvårdnad, kommunikation/AKK och ibland sondmatning/andningsstöd enligt beslut och lokala riktlinjer. Sekretess och respekt för ditt privatliv är grundläggande. Genomförandeplan och arbetsmiljöplan ska finnas och följas upp.

Samverkan med hälso- och sjukvård

Personlig assistans är inte hälso- och sjukvård, men samverkan med hemsjukvård, habilitering och rehab är vanlig. Vissa moment kan delegeras av legitimerad personal när det är säkert (t.ex. läkemedel/sond), enligt lag och riktlinjer.

Hur ansöker jag?

Kontakta kommunens LSS-handläggare för ansökan. Vid omfattande grundläggande behov kan ansökan till Försäkringskassan bli aktuell. Utredning sker genom hembesök/samtal och dokumentation av behov över dygnet. Beslutet anger omfattning (timmar) och förutsättningar.

Finansiering och kostnader

Assistansen finansieras av kommun och/eller stat enligt beslut. Löner och administration betalas av anordnaren inom beviljade medel. Du betalar normalt inte lön ur egen ficka. Vissa boende-/serviceavgifter eller egenavgifter kan förekomma enligt lokala regler – fråga din kommun/anordnare.

Schema, bemanning och arbetsledning

Schema utgår från beslutade timmar och dina levnadsvanor. Fast kontaktperson/arbetsledare ger kontinuitet. Vid frånvaro/akutbehov ska ersättare kunna kallas in. Nattinsats kan vara vaken/tillgänglig natt enligt beslut.

Trygghet, säkerhet och arbetsmiljö i hemmet

Riskbedömningar görs för lyft/förflyttning, fall, brand och läkemedel. Hjälpmedel (t.ex. lyft, glidlakan) och utbildning minskar risker. Plan för incidenter och avvikelser ska finnas.

Vanliga frågor

Assistansen finansieras av stat/kommun inom beslutade timmar. Eventuella avgifter kan tillkomma för andra insatser (boende, larm). Fråga kommunen/anordnaren vad som gäller där du bor.

Beror på dina behov. Kommunen beslutar om omfattning; vid mycket stora grundläggande behov prövar Försäkringskassan. Beslut kan överklagas/omprövas.

Ja. Som egen arbetsgivare eller via anordnare som erbjuder kundvald rekrytering. Tänk på arbetsmiljö, utbildning och schemaläggning.

Ja, enligt beslut och genomförandeplan. Målet är delaktighet i vardagens alla miljöer.

Anordnaren ska ordna ersättare enligt avtal. Vid akuta medicinska situationer – ring 112.

Jämför kvalitet, kontinuitet, rekryteringsstöd, utbildning, jour, transparens och ekonomi. Be om referenser och fråga hur de arbetar med uppföljning.

Utforska regioner

Det är vi som är Patientguiden

Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.

Om Patientguiden

Kolla in vårt betygssystem

Vårt betygssystem är en kombinering av omdömen från Patientguiden, Nationella Patientenkäten och Socialstyrelsens undersökningar.

Patientguiden

- Betyg och omdömen av vård och omsorg- Betyg och

omdömen av vård och omsorg

Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.

Om Oss

Om OssKontaktBetygssystem

Följ oss

Patientguiden - en tjänst från Aesti.