Patientguiden
1 omdöme
Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.
Totalt 1
Totalt 1
2025-05-29
Mitt sämsta tandläkarbesök någonsin. Jag sökte hjälp för en tandköttskorrektion eftersom mitt tandkött är högt, men jag såg inget om detta i offerten. Jag nämnde det både i telefon och till tandläkaren, så jag vill gärna få bekräftat om det är rätt erbjudande. Jag ser även att det står en bettskena i hård akrylat för överkäken. Jag undrar varför detta rekommenderas, då jag inte upplever att jag biter ihop eller pressar tänderna? Ni nämnde aldrig på plats att jag skulle behöva en bettskena för nästan 6000 kr. Vidare undrar jag över posten för fyllning. Skulle ni kunna förklara varför detta? Slutligen står det i offerten att jag ska ha en permanent tandstödd krona i vardera käke för nästan 10000 kr. Jag har gjort en rotfyllning, men är detta är rätt behandling. Jag skulle gärna vilja få en rapport om det så att jag kan ta upp det med tandläkaren som utförde rotfyllningen. Det är mycket i offerten som jag har svårt att förstå, särskilt eftersom jag var en tandhygienist för en månad sedan och många av dessa åtgärder då inte nämndes. Jag fick en offert på behandling – men den innehöll allt utom det jag faktiskt sökte hjälp för. Trots upprepade försök att få kontakt via mejl fick jag varken svar eller någon förklaring. Det kändes som ett försök att lura mig på flera tusen kronor. Jag kommer aldrig att gå dit igen.
Upplevelsen ägde rum: 24 februari 2025
Tandläkare
Stockholm
Stockholms Län
Besöksadress
Sturegatan 48,STOCKHOLM
Telefon: +46812150758
Webbplats:Besök webbplatsen
Tandläkare utreder, förebygger och behandlar sjukdomar i tänder och munhåla. Vården omfattar karies/erosion, tandlossning, trauma, bettfunktion, estetik och smärta, med fokus på hållbarhet, estetik och funktion.
Individuell behandlingsplan med kostnadsförslag och prioritering.
Anamnes, status och riskbedömning
Röntgen (bitewings/periapikal) och foto
Karies‑/parodontal‑/erosionsrisk
Bettfunktion (ocklusion/artikulation) och käkled
Skonsamma tekniker, kofferdam och god anestesi ökar kvalitet och komfort.
Fyllningar (komposit/glasjonomer)
Endodonti (rotbehandling) enligt riktlinjer
Parodontal behandling (icke‑kirurgisk/kirurgisk) i team med tandhygienist
Protetik: kronor, broar, partialproteser
Akutvård: pulpit, fraktur, infektion
Estetiska ingrepp balanseras mot vävnadsbevarande principer.
Tandblekning enligt säkra protokoll
Skalfasader och smile‑design
Bettstabilisering med skena vid bruxism
Ocklusionsjustering och funktionsrehab
Traumaprotokoll vid frakturer/luxationer och uppföljning. Barn/unga: fissurförsegling, fluor och kostvanor under tandväxling.
Teamarbete med läkare, dietist och fysioterapeut vid behov.
Muntorrhet (läkemedel/sjogrens) – saliversättning och fluorstrategi
Erosion (reflux/kost) – kost/fluor och restaurativ plan
Smärta/TMD – bettskena, fysioterapi, läkemedel
Recall‑intervall styrs av riskprofil (3–24 månader).
Kariesincidens, fickdjup/BOP, restaureringsöverlevnad
Röntgenkontroller och dokumentation
PROMs: smärta, tuggfunktion och estetik
Svår tandvärk, ansiktssvullnad, trauma, blödning eller feber med påverkan – sök akut. Vid luftvägs-/sväljsvårigheter – 112.
Tandvårdsstöd gäller. Få skriftligt kostnadsförslag och plan för delbetalning vid större behandlingar.
Med bedövning är ingreppet oftast smärtfritt. Viss ömhet efteråt är vanlig och hanteras med analgetika.
Beror på kavitet, estetik och hållfasthet. Keramik är slitstarkt; komposit är vävnadsbevarande och kostnadseffektivt.
Riskbaserat – oftare vid hög kariesrisk, glesare vid låg risk. Tandläkaren följer strålningsprincipen ALARA.
Akuta åtgärder – ja. Större behandlingar delas upp för kvalitet, funktion och återhämtning.
Det är vi som är Patientguiden
Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.