Patientguiden
73 omdömen
Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.
Totalt 73
Totalt 73
2025-09-10
Sköterskor motar Olle i grind! Skyller på patientens tidigare upplevelser-sjukdomar, lyssnar inte, missförstår därför och bokar ingen tid, "tycker" saker som denne inte är utbildad i. Jobbar inom vården själv och det är sanslöst att vi har så dålig primärvård, kanske dags att de vinstdrivande företagen granskas, vad ger de för vård egentligen och till vem?
Upplevelsen ägde rum: 10 september 2025
2025-06-23
Bra bemötande från början i receptionen till läkare på plats och undersköterska på lab. Vill verkligen rekommendera Dr Daniel.
Upplevelsen ägde rum: 17 juni 2025
2025-05-10
Hämtar inte in journaler från andra län så det kan bli väldigt besvärligt om man är ny i länet. Jag antar att detta inte handlar om vårdcentralens policy eller rutiner utan är ett problem på landstingsnivå. Jag hade tills tidigare i år en relativt bra läkare som var rätt behaglig att göra med, som hade kloka insikter och observeringar och ville hjälpa. Tyvärr slutade han och då fick jag till läkare en dömande och misstroende person som inte tog mina problem på alvar, vid namn Johanna. Redan innan jag hade träffat henne så diskriminerade hon mig (har npf diagnoser), t ex genom att skriva på kallelsen att jag skulle ta med en anhörig (fast jag alltid går på läkarbesök själv). Besöket var avsatt för 45 min. för att Johanna skulle skriva läkarintyg, kontrollera svaghet i lemmar & bröstsmärtor samt ev. sätta bollen i rullning ang. post-covid utredning. Under besöket så fokuserade hon på i stort sätt fel saker med diverse irrelevanta frågor. Jag hade med mig sjukjournaler från tidigare vårdcentraler utanför länet (Hierta Vilbergen är min första i Österg. län och de har inte mycket info om mig) men dom ville hon inte kolla på (till slut hon kollade hon lite snabbt på ett av pappren men det verkade inte påverka henne ett dugg, trots att det var en kopia av en journalanteckning skriven av min f d husläkare som jag hade i 5 år!). När ca 35 min. hade gått så avbröt hon mötet utan att undersöka några av mina hälsoproblem. Hon sade bara kallt att hon bedömde att jag inte hade några problem i hjärtregionen eller med lemmarna men tänkte inte säga vad hon grundade det på… Det fattas uppenbarligen rätt mycket både på det sociala planet men också kompetensmässigt och ev. intellektuellt hos den där s k läkaren. Jag fick efter besöket en tid 2 mån. fram i tiden för att någon ska kolla på ett så pass allvarligt problem och fortfarande ingenting om någon post-covid utredning. Nu är jag tvungen att byta vårdcentral och läkare och får bara hoppas att jag får träffa någon kompetent inom snart och att mitt tillstånd inte hinner försämras före dess! På den positiva sidan så är det en lugn vårdcentral, vilket är skönt i sig och personalen i receptionen är trevliga för det mesta.
Upplevelsen ägde rum: 2 maj 2025
Vårdcentral
Norrköping
Östergötlands Län
Besöksadress
Hierta VC Vilbergen, Urbergsgatan 90, Norrköping
Telefon: +46113383300
Webbplats:Besök webbplatsen
1. Doktor.se Vårdcentralen Mirum
4.2
Norrköping
Östergötlands Län
2. Vårdcentralen Vikbolandet
4.2
Norrköping
Östergötlands Län
3. Vårdcentralen Kolmården
4.2
Norrköping
Östergötlands Län
4. Kry Vårdcentral Skarptorp
4.1
Norrköping
Östergötlands Län
5. Vårdcentralen Åby
4.1
Norrköping
Östergötlands Län
Vårdcentralen är den första och viktigaste vårdinstansen för dig och din familj. Här får du hjälp med de allra flesta hälsoproblem, från förkylningar till kroniska sjukdomar. Med erfaren personal och modern utrustning står vårdcentralen redo att ge dig trygg och kvalitativ vård.
Vårdcentralen är navet i svensk primärvård och erbjuder en bred palett av tjänster. Här arbetar läkare, sjuksköterskor, kuratorer och annan vårdpersonal tillsammans för att ge dig bästa möjliga vård. Vårdcentralen hanterar allt från akuta besvär som feber och infektioner till långsiktiga hälsofrågor som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och psykisk ohälsa. Du får också hjälp med preventiva insatser som hälsokontroller, vaccinationer och riskbedömningar.
De absolut vanligaste besöksanledningarna inkluderar luftvägsinfektioner som förkylning, hosta och halsfluss. Många kommer också för hudproblem som eksem, utslag och mindre sår. Smärtbesvär i rygg, nacke och leder är också mycket vanliga, liksom mag- och tarmproblem. Vårdcentralen hjälper även till med kvinnohälsa, barnhälsa, psykisk ohälsa av lättare grad, och uppföljning av kroniska tillstånd som högt blodtryck, diabetes och astma.
Vårdcentralen är rätt val när du har besvär som inte är akut livshotande men behöver medicinsk bedömning. Vid lindriga till måttliga symtom som pågått några dagar, återkommande problem, eller när du behöver uppföljning av tidigare behandling är vårdcentralen perfekt. Om du är osäker på vart du ska vända dig är vårdcentralen ofta en säker utgångspunkt – personalen kan alltid hjälpa dig vidare om de bedömer att du behöver specialistvård.
Vid allvarliga symtom ska du söka akutmottagning eller ringa 112. Detta gäller vid bröstsmärta, andnöd, kraftig blödning, medvetslöshet, misstänkt stroke (förlamning, talsvårigheter), svår huvudvärk med nackstelhet, höga feber med allmänpåverkan hos barn, eller andra symtom där du känner att livet kan vara i fara. Vid tvivel, ring alltid 1177 för råd.
De flesta vårdcentraler erbjuder flera sätt att boka tid. Det enklaste är ofta genom 1177.se där du kan se lediga tider och boka direkt. Många vårdcentraler har också egna webbtidböcker eller appar. Du kan naturligtvis även ringa direkt till mottagningen. Vissa vårdcentraler har drop-in-tider för enklare ärenden. För första besök eller mer komplicerade problem kan det vara smart att boka en längre tid. Glöm inte att ta med leg och eventuella medicin- eller allergilistar.
Kostnaden för vårdcentralsbesök varierar mellan regioner men ligger vanligen mellan 100-300 kronor för ett läkarbesök. Många regioner har subventionerade taxor för vissa grupper som studenter, pensionärer eller personer med låg inkomst. Frikort gäller vid alla vårdcentralsbesök, och när du nått högkostnadsskyddet för året (cirka 1200 kr) blir resterande besök kostnadsfria. Barn och unga upp till 18-20 år (beroende på region) har oftast fri sjukvård.
Många vårdcentraler erbjuder nu digitala tjänster som kan spara tid och göra vården mer tillgänglig. Du kan ofta få digital rådgivning via video eller chatt för enklare frågor, förnya recept online, boka av- och ombokningar digitalt, samt ta del av provsvar och journalanteckningar via 1177.se. Vissa vårdcentraler erbjuder även hemleverans av mediciner och digitala uppföljningsbesök för kroniska sjukdomar.
Moderna vårdcentraler arbetar i team där olika yrkesgrupper samverkar. Förutom allmänläkare finns ofta sjuksköterskor med specialkompetenser inom områden som diabetes, astma/KOL eller sårvård. Många vårdcentraler har också kuratorer för psykosocial problematik, fysioterapeuter för rörelsebesvär, och barnmorskor för kvinnohälsa. Vissa har även psykologer, dietister eller andra specialister. Detta teamarbete gör att du kan få omfattande vård utan att behöva remitteras vidare.
Nej, du behöver aldrig remiss för att besöka en vårdcentral. Vårdcentralen är en del av primärvården som du kan kontakta direkt. Detta gäller oavsett vilken vårdcentral du väljer att besöka, även om det inte är 'din' listade vårdcentral.
Ja, du kan söka vård på vilken vårdcentral som helst i Sverige, oavsett var du är folkbokförd eller listad. I vissa regioner kan det dock tillkomma en extra avgift om du besöker en vårdcentral utanför din hemregion. Kontrollera med din region vad som gäller.
Att vara listad på en vårdcentral innebär att du har en 'fast vårdkontakt' där din journal och medicinska historia finns samlad. Detta ger kontinuitet i vården och gör att personalen känner din bakgrund. Du kan dock besöka andra vårdcentraler vid behov, men din journal följer inte med automatiskt.
Vårdgarantin säger att du ska få kontakt med primärvården samma dag du tar kontakt, och träffa läkare inom 7 dagar. I praktiken är väntetiderna ofta kortare, särskilt för akuta besvär. Vissa vårdcentraler erbjuder akuttider samma dag för brådskande ärenden.
Ja, vårdcentralsläkare kan skriva sjukintyg, läkarintyg för olika ändamål, receptförskrivning och remisser till specialister. De har samma befogenheter som andra läkare inom sjukvården. För vissa specifika intyg kan dock specialistkompetens krävas.
Om vårdcentralsläkaren bedömer att du behöver specialistvård skrivs en remiss till lämplig specialist. Vårdcentralen hjälper dig att välja rätt specialist och förmedlar din medicinska information. Vissa enklare specialistbedömningar kan vårdcentralsläkaren dock göra själv.
Många vårdcentraler har akuttider för mindre brådskande akuta besvär. Detta kan vara bra för problem som inte är livshotande men behöver bedömning samma dag. Vid allvarliga symtom ska du dock kontakta 112 eller åka till akutmottagning.
Det beror på vårdcentralens organisation. Vissa arbetar med 'husläkarsystem' där du får en fast läkarkontakt, medan andra har poolsystem där du träffar den läkare som är tillgänglig. Du kan ofta önska att träffa samma läkare för kontinuitet, särskilt vid uppföljning av kroniska sjukdomar.
Ta alltid med giltig legitimation och ditt kort från din region. Ha också med en aktuell lista över mediciner du tar, allergier du har, samt eventuella tidigare utredningar eller läkarutlåtanden som kan vara relevanta för ditt besök. Förbered gärna frågor i förväg.
Ja, preventiv vård är en viktig del av vårdcentralens uppdrag. Detta inkluderar hälsokontroller, screeningprogram (som mammografi och cellprov), vaccinationer, rökslutarstöd, kostråd och livsstilsrådgivning. Många vårdcentraler har även särskilda mottagningar för riskgrupper.
Det är vi som är Patientguiden
Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.