Patientguiden

Topplistor

Kategorier

Plats

Sök

Vårdgivare / Tandläkare / Happident Alingsås

Happident Alingsås

1.0

1 omdöme

Tandläkare

-

Alingsås

Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.

Omdömen

1

Totalt 1

Sortera

Omdömen

1

Totalt 1

Sortera

JS
JS

2025-03-18


Dåligt quality och fusk med tandvård bidrag vilket vi hade inte kommit överens på telefon bokning

Annonsera i Facebook 495 kr behandling...fuskar med tandvård bidrag Annonsera i Facebook 495 kr behandling med airflow och undersökning plus enklare tandsten behandling. I dag åkte dit efter dålig quality behandling tog de även tandvårds bidrag 600 kr. Jag hade pratat med happydent att det ska inte kosta mer än 495 kr frågade flera gånger och fick svar att det blir inte mer än 495 kr. Då varför tog tandvård bidrag det hade vi inte pratat om. Det var happydent Alingsås. Men växel som ringdes att boka tid var happydent växel. Ni som fuskar me våra tandvårds bidrag. Det är mycket dåligt sätt. Sånt skt och skt behandling. Aldrig mer Upplevelsen ägde rum: 18 mars 2025

Upplevelsen ägde rum: 18 mars 2025

Läs hela omdömet

Om vårdgivaren

Tandläkare

Alingsås

Västra Götalands Län

Kontaktuppgifter

Besöksadress

Rubingatan 1A, 441 45, Alingsås

Webbplats:

Besök webbplatsen

Topplista Tandläkare Alingsås

1. Happident Alingsås

1.0

Alingsås

Västra Götalands Län


Tandläkare – helhetsansvar för munhälsa: diagnostik, restaurering och långsiktig förebyggande vård

Tandläkare utreder, förebygger och behandlar sjukdomar i tänder och munhåla. Vården omfattar karies/erosion, tandlossning, trauma, bettfunktion, estetik och smärta, med fokus på hållbarhet, estetik och funktion.

Undersökning och diagnos

Individuell behandlingsplan med kostnadsförslag och prioritering.

  • Anamnes, status och riskbedömning

  • Röntgen (bitewings/periapikal) och foto

  • Karies‑/parodontal‑/erosionsrisk

  • Bettfunktion (ocklusion/artikulation) och käkled

Vanliga behandlingar

Skonsamma tekniker, kofferdam och god anestesi ökar kvalitet och komfort.

  • Fyllningar (komposit/glasjonomer)

  • Endodonti (rotbehandling) enligt riktlinjer

  • Parodontal behandling (icke‑kirurgisk/kirurgisk) i team med tandhygienist

  • Protetik: kronor, broar, partialproteser

  • Akutvård: pulpit, fraktur, infektion

Estetik och funktion

Estetiska ingrepp balanseras mot vävnadsbevarande principer.

  • Tandblekning enligt säkra protokoll

  • Skalfasader och smile‑design

  • Bettstabilisering med skena vid bruxism

  • Ocklusionsjustering och funktionsrehab

Trauma och barn/unga

Traumaprotokoll vid frakturer/luxationer och uppföljning. Barn/unga: fissurförsegling, fluor och kostvanor under tandväxling.

Särskilda tillstånd

Teamarbete med läkare, dietist och fysioterapeut vid behov.

  • Muntorrhet (läkemedel/sjogrens) – saliversättning och fluorstrategi

  • Erosion (reflux/kost) – kost/fluor och restaurativ plan

  • Smärta/TMD – bettskena, fysioterapi, läkemedel

Kvalitet och uppföljning

Recall‑intervall styrs av riskprofil (3–24 månader).

  • Kariesincidens, fickdjup/BOP, restaureringsöverlevnad

  • Röntgenkontroller och dokumentation

  • PROMs: smärta, tuggfunktion och estetik

När ska man söka akut?

Svår tandvärk, ansiktssvullnad, trauma, blödning eller feber med påverkan – sök akut. Vid luftvägs-/sväljsvårigheter – 112.

Kostnad och ersättning

Tandvårdsstöd gäller. Få skriftligt kostnadsförslag och plan för delbetalning vid större behandlingar.

Vanliga frågor

Med bedövning är ingreppet oftast smärtfritt. Viss ömhet efteråt är vanlig och hanteras med analgetika.

Beror på kavitet, estetik och hållfasthet. Keramik är slitstarkt; komposit är vävnadsbevarande och kostnadseffektivt.

Riskbaserat – oftare vid hög kariesrisk, glesare vid låg risk. Tandläkaren följer strålningsprincipen ALARA.

Akuta åtgärder – ja. Större behandlingar delas upp för kvalitet, funktion och återhämtning.

Utforska regioner

Det är vi som är Patientguiden

Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.

Om Patientguiden

Kolla in vårt betygssystem

Vårt betygssystem är en kombinering av omdömen från Patientguiden, Nationella Patientenkäten och Socialstyrelsens undersökningar.

Patientguiden

- Betyg och omdömen av vård och omsorg- Betyg och

omdömen av vård och omsorg

Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.

Om Oss

Om OssKontaktBetygssystem

Följ oss

Patientguiden - en tjänst från Aesti.