Patientguiden
84 omdömen
Företag på Patientguiden får inte erbjuda incitament eller betala för att dölja omdömen.
Totalt 84
Totalt 84
2025-05-27
Numera är citymottagningen riktigt riktigt dålig. Förr var den bra. Håller med tidigare omdöme om att uppg för ssk i tfn ffa verkar vara att uppmana patienterna att inte söka vård. Idag fick jag höra att jag ska vänta till efter sommaren, med (enl. mig, som är AT-läkare) symtom som kan vara betydligt mer "akuta" än så. Ssk i tfn sa även att "fjärilsexantem" (som kan uppstå vid SLE) oftast är något man föds med (som ett sätt att avfärda mina symtom). Jag talade om att det inte alls är så, och frågade om hon blandat ihop det med sk. "storkbett" (som barn ibland föds med). Hon sa, ganska självsäkert, att det inte var det hon tänkte på och "stod på sig". Men nu har jag dubbelkollat det hela, och hon har fel. Då jag är sjukskriven för stress/utbrändhet så tog hon givetvis upp det som en förklaring till alla mina symtom, som att jag är "immun" mot precis alla sjukdomar bara för att jag har en sjukskrivning pga sk "psykiatrisk problematik". Känner mig, återigen, väldigt dömd av dem och upplever att de inte tar mig på allvar. Känns som att jag inte längre har någon möjlighet att söka vård ens för "uppenbara problem" via citymottagningen. Har även fler besvär, som faktiskt går att se/mäta (dvs som inte direkt bör kunna avfärdas som "psykiska"), men även dessa ignoreras. Jag upplever att de tycker att jag blivit "en sån där jobbig psykpatient, som söker vård i onödan". Sanningen är att jag helst skulle slippa söka vård, men tyvärr har behov av det. Jag är rent "allergisk" mot översittare, som jag upplever är mindre intelligenta än mig. Att ssk, som uppenbart inte är påläst ens, har mandat att avfärda mig i telefon sådär. Tycker synd om de som själva inte har någon medicinsk utbildning, och som därför förmodligen tror på det som sägs.
2025-02-22
Citymottagningen var mycket bra för 2 - 3 år sedan. Då hade jag en fast läkarkontakt. Idag tycks de ha läkarbrist och låter sjuksköterskor ställa diagnoser och välja behandling. Vid första telefonkontakten tycks numera sjuksköterskornas uppgift vara att avråda patienterna från att söka vård. Istället är det "vänta och se om det blir bättre" som gäller. När man väl får träffa en okvalificerad läkare, så är det bara kort. Läkaren lämnar en diagnos som saknar vetenskaplig evidens och ger rådet att patienten ska behandla symptomen med receptfria läkemedel som i bästa fall kan ge viss symptomlindring eller ge upphov till en placeboeffekt. Varken läkaren eller mottagningens sjuksköterskor vill därefter förklara råd och behandling, trots att dessa bevisligen är felaktiga. En sjuksköterska på 1177 uppmanar Citymottagningen att boka in ett nytt besök för bedömning och behandling, men det vägrar Citymottagningen. Rådet från 1177 blir då att byta hälsocentral.
Vårdgivare
Umeå
Västerbottens Län
Det är vi som är Patientguiden
Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.