Patientguiden
Omdöme om
Hierta Vårdcentral Vilbergen, Norrköping
Vårdcentral
Norrköping
1 omdöme
2025-05-10
Hämtar inte in journaler från andra län så det kan bli väldigt besvärligt om man är ny i länet. Jag antar att detta inte handlar om vårdcentralens policy eller rutiner utan är ett problem på landstingsnivå. Jag hade tills tidigare i år en relativt bra läkare som var rätt behaglig att göra med, som hade kloka insikter och observeringar och ville hjälpa. Tyvärr slutade han och då fick jag till läkare en dömande och misstroende person som inte tog mina problem på alvar, vid namn Johanna. Redan innan jag hade träffat henne så diskriminerade hon mig (har npf diagnoser), t ex genom att skriva på kallelsen att jag skulle ta med en anhörig (fast jag alltid går på läkarbesök själv). Besöket var avsatt för 45 min. för att Johanna skulle skriva läkarintyg, kontrollera svaghet i lemmar & bröstsmärtor samt ev. sätta bollen i rullning ang. post-covid utredning. Under besöket så fokuserade hon på i stort sätt fel saker med diverse irrelevanta frågor. Jag hade med mig sjukjournaler från tidigare vårdcentraler utanför länet (Hierta Vilbergen är min första i Österg. län och de har inte mycket info om mig) men dom ville hon inte kolla på (till slut hon kollade hon lite snabbt på ett av pappren men det verkade inte påverka henne ett dugg, trots att det var en kopia av en journalanteckning skriven av min f d husläkare som jag hade i 5 år!). När ca 35 min. hade gått så avbröt hon mötet utan att undersöka några av mina hälsoproblem. Hon sade bara kallt att hon bedömde att jag inte hade några problem i hjärtregionen eller med lemmarna men tänkte inte säga vad hon grundade det på… Det fattas uppenbarligen rätt mycket både på det sociala planet men också kompetensmässigt och ev. intellektuellt hos den där s k läkaren. Jag fick efter besöket en tid 2 mån. fram i tiden för att någon ska kolla på ett så pass allvarligt problem och fortfarande ingenting om någon post-covid utredning. Nu är jag tvungen att byta vårdcentral och läkare och får bara hoppas att jag får träffa någon kompetent inom snart och att mitt tillstånd inte hinner försämras före dess! På den positiva sidan så är det en lugn vårdcentral, vilket är skönt i sig och personalen i receptionen är trevliga för det mesta.
Upplevelsen ägde rum: 2 maj 2025
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.