Patientguiden
Totalt 1
Totalt 1
2025-11-06
Följer inte biståndshandläggarens beslut. Räkna inte med att du får den tid och hjälp som du beviljats. De tar inte hänsyn till läkares diagnoser utan samordnaren tycker att han vet bättre. De ändrar inte instruktioner till personal på fältet trots flertalet uppmaningar. Ifrågasätter du varför du inte får den hjälp du beviljats blir du otrevligt bemött och får ännu mindre hjälp. All duktig och kompetent personal slutar och söker sig till andra företag.
Upplevelsen ägde rum: 6 november 2025
Hemtjänst
Stockholm
Stockholms län
Hemtjänst ger stöd i hemmet utifrån biståndsbeslut enligt SoL. Insatserna anpassas efter behov och kan omfatta personlig omvårdnad, service, inköp, ledsagning, digital nattillsyn och hälso‑ och sjukvårdsnära insatser i samverkan.
Personer med behov av stöd i det dagliga livet enligt socialtjänstlagen (SoL). Beslut fattas av biståndshandläggare efter utredning.
Insatserna planeras i en genomförandeplan som uppdateras vid behov.
Personlig omvårdnad: hygien, påklädning, måltider
Service: städ, tvätt, inköp och ärenden
Ledsagning och socialt stöd
Trygghetslarm och digital tillsyn i vissa kommuner
Samverkan med hemsjukvård (sjuksköterska, fysio/AT)
Planen beskriver vad som ska göras, när och hur – inklusive önskemål och delmål. Kontinuitet eftersträvas med fast omsorgskontakt och begränsat antal utförare.
Brukarinflytande och anhörigkontakt följs upp regelbundet.
Legitimation och ID‑kontroll vid besök
Avvikelsesystem och lex Sarah
Kompetensutveckling och delegeringar
Hygienrutiner och smittskydd
Valfrihetssystem kan gälla – välj utförare där det finns. Avgifter enligt kommunens taxa. Förbehållsbelopp säkerställer medel för personliga behov.
Vid plötslig försämring, fall med skada, bröstsmärta, andnöd eller medvetandepåverkan – ring 112. Hemtjänsten kontaktar vid behov sjukvården enligt rutin.
Kontakta kommunens biståndshandläggare. Utredning och beslut enligt SoL.
Ja, där valfrihetssystem finns. I övrigt via dialog med kommunen.
Avgifter beror på insats och inkomst. Kommunens maxtaxa och förbehållsbelopp gäller.
Ja, med samtycke. Kontaktvägar och information dokumenteras i planen.
Det är vi som är Patientguiden
Vårt mål är att bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård – genom att samla omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare stärker vi patienternas möjlighet att göra medvetna val.
Patientguiden
omdömen av vård och omsorg
Patientguiden är Sveriges största omdömesplattform inom vård och omsorg. Här samlas omdömen om regionala, kommunala och privata vårdgivare för att stärka patienters möjlighet att göra medvetna val och bidra till en positiv utveckling av svensk sjukvård.
Patientguiden - en tjänst från Aesti.